Lótusz

Lótusz

Rajzolj egy fát, megmondom ki vagy!

2015. január 17. - Lótusz_blogger

Az önismeret hasznos dolog. Mégha néha kicsit nehéz is szembenézni hibáinkkal és önmagunkról alkotott tévhitünkről.

Ha szeretnél őszinte lenni magadhoz, vagy csak simán van kedved rajzolni egy fát, akkor ne tétovázz, hanem gyere és rajzolj! :)

Ez a pszichológiai teszt nemcsak a barátunk vagy saját magunk, de gyermekünk jobb megismerését is lehetővé teszi.

fa

Rajzoljon fát!

6 éves kor környékén érdemes ezzel először próbálkozni. Ha tehát érdekel minket, hogy gyermekünk hogyan áll az élethez, saját magához, és közben szeretnénk neki kreatív feladatot adni, akkor kérjük meg, hogy rajzoljon nekünk egy fát

Ne adjunk részletesebb instrukciókat, csak nézzük meg, mi lesz az eredmény. Természetesen végül mindenképpen dicsérjük meg, és ha jónak látjuk, tegyük ki a rajzot a lakás egyik látogatott helyére, például a hűtőszekrény oldalára.

Így minket is emlékeztetni fog, hogy gyermekünk hogyan látja saját magát, és akár arra is, hogy nekünk mire érdemes odafigyelnünk. Nincs jó és rossz rajz, és valós eredményhez nem elég egy rajzot elemezni, de mégis íme néhány szempont, ami segíthet tájékozódni a rajz jelentésével kapcsolatban.

 

 Elhelyezés

Az idelis elhelyezés az, ha a fa a lap közepén, azt arányosan kitöltve helyezkedik el. Ha nagyon kicsi, vagy például a lap egyik sarkban bújik el, akkor az alacsony önbizalomra, saját maga háttérbe szorítására utalhat.

Ilyenkor fokozottan figyeljünk arra, hogy sokat dícsérjük gyerekünket, és próbáljunk minél többet beszélgetni vele az őt akár negatívan érintő dolgokról.

 

Gyökérzet

Egyáltalán nem probléma, ha nem rajzol gyermekünk gyökérzetet, hiszen a való életben sem látszik a fák gyökere a földtől. Ha azonban a gyökérzetet is lerajzolja, akkor valószínűsíthetjük, hogy gyermekünk hajlamos a dolgok mélyére tekinteni, olyan dolgokat is észrevenni, amik nem egyértelműek, és hogy valószínűleg érdeklik a miértek az élet sok területén.

Emellett a gyökérzet rajzolása szimbolizálja a hátteret, az ösztönlétet és a családot is, így arányos megjelenése a kiegyensúlyozott háttérre utalhat. Aránytalanul erős megjelenés esetén azonban lehetséges, hogy túl erősek a mélyen lévő indulatok, amiknek kezelésével később még probléma lehet.

 

Fatörzs

Általában a fa ábrázolásakor a fatörzset a rajzoló egójával hozzák összefüggésbe. Azt jelképezi, hogy hogyan teremtünk összehangot a mélyről jövő ösztöneink és szellemiségünk között.

Ha a rajzolt fa törzse inkább vékony, akkor emögött alacsony önbizalmat feltételezhetünk. Ha pedig kifejezetten erős és vastag, abból a gyermek egójának fejlettségére, érzelmi stabilitására, akár kifejezetten erős akaratra következtethetünk.

Sokszor előfordul azonban, hogy nem problámára, csak egy pillanatnyi hangulatra utal például egy erősebbre rajzolt vagy satírozott fatörzs.

 

Lomb

A fa lombját a szellemiséggel szokták összefüggésbe hozni. Minél nagyobb és terebélyesebb a rajzolt lombozat, annál valószínűbb, hogy a gyermeket érdekli a tanulás, szeret új ismereteket elsajátítani, érdekesek számára a tudományos információk.

Ha arányait tekintve az egész fához viszonyítva túl nagy a lombkorona, akkor lehet, hogy a gyermek hajlamos „túlgondolkodni” a dolgokat. Ha viszont kicsi a lomb, az arra utalhat, hogy esetleg még nem használja eleget a fantáziáját. 

 

Termés, levelek, állatok megjelenése az ágakon

Minél több elemet látunk a rajzon a fa koronájánál, annál valószínűbb, hogy a rajzoló kreatív, természetszerető, intelligens felnőtt lesz. A részletek kidolgozottságából az esztétikai érzékre is következtethetünk.

Ha viszont a díszítő elemek arányaiban túl soknak tűnnek, az arra enged következtetni, hogy a gyerekben az átlagosnál is magasabb a dicséret iránti vágy.

 

 Horizont

Figyeljük meg, hogy rajzol-e horizontot a fa köré. Ha nem rajzolja be, az sem baj, ha mégis megteszi, abból a stabil alapokra, biztos környezetre következtethetünk.

A horizont meghúzásával egyben határt is szab a gyermek, ami szimbolizálhatja a saját magának állított határokat, vagyis az önkontrollt is. Természetesen a túl erősen vagy épp túl gyengén vagy szaggatottan megrajzolt vonal az önkontroll túlerőltetésére vagy hiányosságára vallhat.

 

Satírozás, kitöltés

Figyeljük meg, hogy a rajzon mennyire tartja be a gyermek a saját maga által rajzolt kereteket. Ha például a satírozással, színezéssel kicsúszik a vonalból, akkor arra következtethetünk, hogy még nem képes betartani a saját korlátait, vagyis önfegyelme még nincs teljesen kifejlődve.

Ennek megítélésénél természetesen nem szabad elfeledkezni a gyerek koráról sem, és ahhoz kell viszonyítani, ami abban a korosztályban elvárható. 

 

Összbenyomás

Figyeljük meg, hogy milyen összbenyomás alakul ki bennünk a kép láttán. Ha szép, kedves, arányos a rajz, akkor a gyerek kiegyensúlyozottságára következtethetünk.

Ha valami túl komornak, sötétnek vagy megmagyarázhatatlannak tűnik, akkor mindenképpen kérdezzünk rá, hogy az miért lett olyan. Könnyen lehet, hogy a válasz annyi, hogy gyermekünknek még nincs meg a kellő rutinja a rajzolásban, emiatt csúsznak be „hibák”.

Ha már így belemelegedtünk, rajzoljunk malacot is. Elemzést ITT találsz hozzá!

Kövess a FACEBOOK-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://lotuszlelek.blog.hu/api/trackback/id/tr8916331886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása